Tam Zamanlı (Full-Time) ve Yarı Zamanlı (Part-Time) 4WD sistemlerinin farkı nedir?

Tam zamanlı 4 çeker sistemlerinde ön ve arka tekerlek akslarının farkı hızlarda dönmesini sağlayan bir merkez diferansiyeli vardır. Bu sayede normal sürüş koşullarında kuru zeminde daha fazla işleyiş sağlanır. Yarı Zamanlı bir sistem merkez diferansiyeline sahip değildir ve ön ve arka tekerlek akslarını birbirine kitler. Yarı zamanlı sistem ile, 2 WD modu normal sürüş koşullarında, 4 WD modu off-road veya ıslak ya da kaygan zeminlerde kullanılmalıdır.

Yarı Zamanlı (Part-time) 4 WD modu neden kuru yüzeylerde kullanılmaz?

Yarı zamanlı 4 çeker sistemleri efektif olarak ön ve arka tekerlek akslarını birbiriyle kilitler ve ön ve arka tekerlek aksı arasında diferansiyel eylemi gerçekleşmesine izin vermeyen, tek bir sürüş birimi oluşturur. Kuru yüzeylerde ve virajlarda yoğun kullanım, güç aktarma organları sesi ve dişli atlatması (Crow Hop) oluşturabilir. Bu disli atlatması ısı artışına ve parçaların erkenden bozulmasına sebep olabilir.

"Crow Hop" (Dişli Atlatması) durumu neden meydana gelir?

Bir araç döndüğünde, her tekerlek dönüş çemberine farklı çaplarda girer böylece farklı uzaklıklarda ve hızlarda hareket ederler. Aracın ön ve arka aksları birbirine kilitliyse ve kuru bir zeminde dönüyorsa, tekerlek hızlarındaki fark bazen bir tekerleğin çekiş gücünü kaybetmesiyle güç verme organlarının bağlanarak vuruntu sesi çıkarmasına veya aracın”titremesine” sebep olabilir.

4 WD (4 Çeker) Yüksek Vites (High Range) Serisine herhangi bir hızda geçebilir miyim?

4 WD (4 Çeker) Yüksek Vitese (High Range) araç duruyorken veya hareket halindeyken geçebilirsiniz. Eğer araç hareket halindeyse, geçişler 88 km/h hıza kadar yapılabilir.

4 WD (4 Çeker) Yüksek Vites ile ne kadar süre sürebilirim?

Yarı zamanlı (part-time) bir sistem ile 4WD yüksek vites uzatılmış sürüş sadece ıslak ve kaygan yol yüzeylerinde önerilmektedir. Tam zamanlı (full-time) bir sistem ile yol yüzeyleri iyileştiğinde 2WD moduna geçiş yapmakta gecikmeyin.

4 WD (4 Çeker) Yüksek Viteste ne kadar hız yapabilirim?

Yol koşullarının izin verdiğinden daha fazla hız yapmamalısınız.

4 WD (4 Çeker) Düşük Vites (Low Range) nedir?

4 WD (4 Çeker) Düşük Vites (Low Range) ek çekiş gücü istediğinizde geçici kullanım için özel olarak tasarlanmış bir moddur. Ön ve arka tekerlek aksları birbirine kilitlidir ve tork arttırmak için motor gücü başka bir dişli seti aracılığıyla gönderilir. Düşük Vites (Low Range) ‘i aracınız 3 - 5 km/s’den daha hızlı halde seyrediyorken açıp kapatmayın ve bu modu normal sürüş için kullanmayın.

4 WD (4 Çeker) Düşük Vites (Low Range)’e herhangi bir hızda geçebilir miyim?

Hayır. Araç 3-5 km/s hızda seyrediyorken otomatik şanzımanı Nötr’e (Boş Vitese) geçirin veya araç manuel şanzımansa debriyaj pedalına basın. Araç 3 - 5 km hızla seyrediyorken, arazi vites kolunu sıkıca once Nötr (boşa) , daha sonra da düşük-vites (low-range) pozisyonuna getirin.

4 WD (4 Çeker) Düşük Vites (Low Range)’te ne kadar hız yapabilirim?

40 km/s’yi geçmeyin.

4 WD (4 Çeker) Düşük Vites (Low Range)’e dururken geçebilir miyim?

4 WD (4 Çeker) Düşük Vites (Low Range)’ye geçiş ya da bu moddan çıkış araç tamamen durur vaziyetteyken mümkündür, ancak vites dişlerinin uygun bir biçimde hizalanmamasından doğacak zorluklar yaşanabilir. Düşük vitese (low-range) geçmenin en uygun yolu 3-5 km/s hıza yavaşlayıp vitesi (şanzımanı) boşa almaktır. İleriye doğru hareket ediyorken, arazi vites kolunu sıkıca “four-low” pozisyonuna getirin. Daha sonra vitesi (şanzımanı) istediğiniz konuma geri götürün. Daha ayrıntılı bilgi için üreticinizin verdiği kullanım kılavuzuna bakın.

Selec-Terrain® sistemini hiçbir zaman kullanmazsam ne olur?

Otomatik modda, araç öngördüğü koşula göre doğru sürüş sistemini otomatik olarak seçecektir.

Quadra-Lift® havalı süspansiyonunu veya Selec-Terrain® sistemini kullanabilmem için aracın park halinde mi yoksa hareket halinde mi olması gerekir?

Araç park halinde ya da hareket halindeyken Quadra-Lift® havalı süspansiyonu veya Selec-Terrain® sistemini kullanabilirsiniz. Araç hareket halindeyken, sürücü Quadra-Lift sisteminin uygun yükseklik ayarını kendisi seçebilir ya da aracın en uygun ayarı otomatik olarak seçmesine izin verebilir. Sürücüler aynı zamanda belli bir arazi için, şanzıman vites ve fren kontrol sistemlerini optimize etmek adına Selec-Terrain kontrol sistemini kullanabilir. Çeşitli Quadra-Lift yükseklik ayarlarları için hız sınırları vardır. Örneğin, sürücü 19 km/s’in altında Park moduna girmek isteyebilir. Aracın hızı 10 km/s’nin altına düştüğünde sistem Park yüksekliğine doğru alçaltmaya başlar. Bu özellik sayesinde araçtan inmek için gerekli Park yüksekliği sağlanmış olur. Off-road yükseklikleri de sürüş konforu hedeflerini sağlamak amacıyla üst uçta sınırlanmıştır.